Zakres działań logopedy
– We wrześniu logopeda przeprowadza przesiewowe badania, które służą wykrywaniu zaburzeń rozwoju mowy i wczesnej profilaktyce wad wymowy.
– Po zakończeniu badań rodzice dzieci wymagających wsparcia ze strony logopedy otrzymują pisemne informacje oraz zgody na prowadzenie zajęć logopedycznych w szkole.
– Dostarczenie zgody do wychowawcy i założenie „zeszytu logopedycznego” jest równoznaczne z rozpoczęciem zajęć na terenie szkoły.
– Wiąże się z koniecznością zaangażowania się w systematyczne usprawnianie kompetencji językowych dziecka według wskazań logopedy.
Nawet kilkuminutowe, ale codzienne i systematyczne ćwiczenia rodzica z dzieckiem są dużą pomocą.
Opieką logopedyczną objęci są uczniowie posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej ze wskazaniami do terapii logopedycznej, uczniowie, którzy posiadają zaburzenia komunikacji językowej powodujące trudności w nauce czytania i pisania oraz uczniowie zakwalifikowani do logoterapii po przeprowadzeniu badań przesiewowych.
Logopeda w trosce o dobro dziecka może prosić Państwa o konsultacje specjalistyczną np. z ortodontą, foniatrą, stomatologiem, audiologiem czy laryngologiem.
W ramach zajęć logopedycznych dzieci wykonują liczne ćwiczenia, mające na celu eliminowanie zaburzeń mowy i wad wymowy. Są to:
– ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, głosowe,
– rozwijające pamięć,
-analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.
Podstawę ćwiczeń stanowi usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych, czyli języka, warg, podniebienia miękkiego, policzków.
Reedukacja wad wymowy obejmuje korygowanie wadliwych głosek i wywoływanie głosek prawidłowych, a następnie ich utrwalanie w sylabach, wyrazach, zdaniach oraz mowie spontanicznej.
Zajęcia logopedyczne mają na celu także wzbogacanie słownictwa o nowe pojęcia, doskonalenie umiejętności budowania swobodnych wypowiedzi pełnymi zdaniami, w poprawnej formie gramatycznej, ćwiczenie dykcji i płynnej wymowy.
Opieką logopedyczną mogą być objęci uczniowie z dyslalią: seplenieniem, rotacyzmem, lambdacyzmem, gammacyzmem, kappacyzmem oraz mową bezdźwięczną, jąkaniem, niedosłuchem, środowiskowym ograniczeniem mowy.
Głównym celem terapii jest:
korygowanie wad wymowy
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej;
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy);
- kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie);
- rozwijanie słuchu fonematycznego;
- kształtowanie starannej wymowy;
- uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek
- usuwanie wad i zaburzeń komunikacyjnych;
- dbałość o kulturę słowa potocznego;
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi;
- usprawnianie zdolności komunikowania się;
- rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych;
- wzbogacanie słownictwa, rozwijanie mowy opowieściowej.
logopeda Marta Browarczyk
Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie.
Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania.
Prawidłowa wymowa ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania.
Bez względu na przyczynę wystąpienia zaburzeń mowy/wad wymowy należy podjąć jak najwcześniej działania terapeutyczne.
Jeśli dziecko nieprawidłowo mówi, czyli:
- zamienia głoski;
- opuszcza głoski na początku i końcu wyrazu;
- zmienia znaczenie wyrazu;
- mowa dziecka jest cicha, niewyraźna;
- występują u dziecka wady narządów artykulacyjnych (zbyt krótkie wędzidełko, za duży język, wady zgryzu, nieprawidłowe uzębienie, rozszczepy podniebienia);
- nie słyszy;
wówczas nie należy lekceważyć tych zjawisk, tylko możliwie szybko zgłosić się do logopedy!!!